onsdag 25 november 2015

Pendlare

Det är spännandet att iaktta pendlarna, det är nästan som ett eget släkte. Jag åker oftast tåg på morgonen och hem blir det blandat buss och tåg. Konstigt att praktiskt taget alla resande på tåget står upp några minuter innan vi ankommer till stationen och stackars stressade själ som sitter innanför mig som väntar till tåget stannar innan jag reser mig upp. Tror de på allvar att de vinner så mycket tid på det?? Dessutom är det spännande att de på perrongen ställer sig i vägen för dem som skall av tåget. På bussen hem finns det en person som alltid ser till att kliva på bussen först av alla, och sätter sig på det ensamma sätet längst fram. Sen finns de som tydligt känner varandra men absolut måste ta upp ett par säten var, trots att det alltid nästan är fullt på buss och tåg och så skall de sitta och prata över sätet eller de stackars personer som råkar hamna bredvid. Har många kollegor som pendlar från GBG och där finns en passagerare som fått epitet "arga gubben". Detta original har bussen, chaufförerna och passagerarna i ett järngrepp, följer du inte de oskrivna reglerna på morgonbussen, kan du tro du åker på en utskällning. Är du för trevlig som busschaufför blir du utskälld, är du förkyld på bussen finns risken att du blir avslängd, och tro inte att du kan sätta dig på "arga gubbens" plats, då lever du farlig. Tycker ändå att det är ganska behagligt att pendla, jag ägnar mig åt att kolla på folk, läsa och lyssna på musik/radio eller liknande.

Inga kommentarer: