torsdag 17 december 2015

trafik

Jag har ju inte ägnat mig åt bilkörning så fasligt länge men några saker har jag reflekterat över. Därmed inte sagt att jag inte felar, utan mer iakttagelser som jag inte gjort förut. Lastbilschaufförer är de som (enlig mig) är de som signalerar tydligast i rondeller, blinkar både in och ur. tummen upp för dem! Känns som folk generellt är kassa på att köra i rondeller. i förgår var jag med om 2 incidenter i just rondeller. Först vid sjukhuset där jag bromsade in för övergångstället när jag var på väg ur cirkulationsplatsen och hör hur bilen bakom bromsar och definitivt inte får något grepp då det är grymt halt, i stå satte mig men det kom som tur var ingen smäll. sedan den ökända knallelandsrondellen där jag skall rakt fram och är halvvägs genom och gubben från höger kör rakt ut framför mig, kunde också ha gått åt fanders. Folk utan reflexer är idioter, och ja jag vet att flera nära vänner/bekanta inte använder reflexer, men står fast vid mitt påstående. Folk utan reflexer i trafiken är typ bättre kamouflerade än militärer i skogsmiljö. De som kört om mig på de mest dumma ställen och framförallt farligt har samtliga kört audi eller bmw, kan vara så att jag missade något i körkortsboken om att de har specialregler. Har blivit omkörd i korsningar, där det är vägarbete, skymda kurvor, på 40 sträcka i samhälle, vid skolor och sååååå långsamt kör jag inte att det är befogat på de ställena. Kanske skall återgå till det där med privatchaufför igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Känner igen det där! Och den stressputten som promt ska köra om men hamnar framför mig på rödljus är också en klassiker! Ta det lugnt bara! Tänk på att vi kvinnor som kör defensivt undviker många olyckor och därmed räddar många liv o plåtskador. Det sistnämnda mindre viktigt...
/Margit